دروغگویی کودک را جدی بگیرید

دروغگویی کودک یکی از رایج ترین و شایع ترین مشکلات موجود در میان کودکان می باشد که زمینه آزردگی خاطر والدین آن ها را فراهم نموده است. از نظر لغوی دروغگویی را تحت عنوان کتمان واقعیت تعریف کرده و در اصطلاح آن را سخنی می دانند که با واقعیت امر تناقض دارد.

اغلب افرادی که به دروغگویی روی می آورند، از اصل مطلب مطلع بوده و از بیان آن خودداری می کنند. اگرچه دروغگویی کودک در دنیای امروز بیش از پیش به چشم می خورد، اما این موضوع تنها محدود به کودکان نبوده و بزرگسالان هم می توانند دروغگوهای ماهری باشند! جالب است بدانید که کودکان برای دستیابی به اهدافشان به دروغگویی روی می آورند.

علل اصلی دروغگویی کودک چیست؟

گفتنی است که دروغ گفتن یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که غالبا هنگامی که کودک از پاسخگویی منطقی والدین به نیازهای خود ناامید می شود، به آن روی می آورد. لازم است بدانید که فرزندان آن دسته از والدینی که به تضعیف شخصیت و تحقیر کودک خود می پردازند، بیش از سایر کودکان به دروغ گفتن علاقه دارند. حتی اگر والدین توجه کافی و لازم به کودک خود نداشته باشند، کودک مجبور می شود برای جلب توجه آن ها دروغ گفته و بدین ترتیب نظر آن ها را جلب کند.

دروغ گفتن پدر و مادرها و اطرافیان نیز از دیگر عواملی است که موجب می شود کودک دروغ گفتن را آموخته و در این مسیر گام بردارد. اگر شما هم به آن دسته از والدینی تعلق دارید که به تازگی متوجه دروغ گفتن فرزند خود شده اید، از سرکوب کردن و تنبیه کودک خود پرهیزید و با سخنانی دوستانه او را از ادامه این اشتباه منع کنید.

بسیار دیده شده است که برخی والدین بیش از حد توان کودک از وی انتظار دارند. در چنین حالتی کودک برای فرار از انتقادهای تند آن ها به دروغگویی روی می آورد. دروغگویی کودک می تواند نتیجه مورد تهاجم قرار گرفتن شخصیت کودک توسط بزرگترها باشد که زمینه ای را فراهم می سازد که وی برای دفاع از خود دروغ بگوید.